• Welcome to OS2World OLD-STATIC-BACKUP Forum.
 

News:

This is an old OS2World backup forum for reference only. IT IS READ ONLY!!!

If you need help with OS/2 - eComStation visit http://www.os2world.com/forum

Main Menu

Översättning till svenska

Started by kim, 2008.09.15, 22:46:32

Previous topic - Next topic

kim

Satt och tittade lite på BabelZilla och intressant nog så verkar som om själva komponenten som hanterar översättningen på sidan körs som en plugin i Joomla.... vilket vi även kör med här på våran sida. Tittar man sedan vidare så verkar själva plugin programmet verkar det relativt enkelt att få till och använda i vårt eget syfte, dvs för att översätta OS2 relaterade program. Prova gärna ta en titt och registrera er för att se hur själva WTS (Web Translation System) funktionen fungerar på BabelZilla.

Jag har postat en förfrågan i deras forum om det går att få loss själva pluginen så vi själva kan prova den här på våra sida. Vad tror ni? Tyvärr så kanske detta försök kommer i senaste laget, men väl värt ett försök hoppas.

bjorso


Hej,

Intresset kanske inte är speciellt stort när ingen svarar? Jag vet inte om jag tror på idén med verktyg för översättningar, det brukar bli rätt dåliga resultat och ett minst sagt uselt språk att man lika gärna hade kunnat göra det för hand, som vanligt mao.

Vi kan alltid prova. Jag översätter en del program men jag har aldrig vetat om någon använder de svenska versionerna?

//bjorso

kim

Nja, jag postade kanske inte helt rätt; men pluginen ifråga är inte till för att göra automatisk översättning utan att man postar upp en språkfil som sedan vem som helst kan använda som bas för översättning till eget språk.

kim

Pratade med Roderick idag som informerade om att Mensys nu kan ordna fram en svensk version av mcp1/mcp2; dock så behövdes hjälp med en del texter som inte finns på svenska. Men ta gärna kontakt med Roderick direkt för att få access det material som de behöver hjälp med för att få en svensk version på plats.

jep

Hmmm,

ge honom en kick där bak så att han får ut den på plats så man kommer åt den på cvs, det har ju varit tal om det länge nu.

//Jan-Erik

kim

Han nämnde bland annat ditt och Björns namn angående översättning; så skicka honom en epost med access om du inte har detta.

jep

Hej,

Skicka honom RAM-minne kanske?

Han har fått det tidigare.

//Jan-Erik

warpcafe

Hej,

sorry to interrupt you guys by my posting in English, but...

I had Roderick on the phone today and he wanted to surprise me by talking about a swedish version of eCS... and I said "I know, there's a thread about it in the Swedish UG forum at Os2world.com...". You see.. web translation isn't THAT bad anymore. ;)
Since he was on the run to catch a train, he asked me to notify you that all the participants in this effort require a CVS account and that you should contact him accordingly at rwklein\(at)\mensys\(dot)\nl...

hej då
Thomas

"It is not worth an intelligent man's time to be in the majority.
By definition, there are already enough people to do that"
- G.H. Hardy

kim

Hi Thomas,

I had a missed call from Roderick earlier today and a message mentioned that he talked with you as well. I know that Björn and Jan-Erik has earlier shown interest of doing translation work; but don't know what last has been said from their side.

jep

Kim,

you may want to look at your e-mail as I sent you a message (cc) earlier today :-)

I'm still interested to translate things and hopefully they'll extract resource info for us so we won't have to do that and just concentrate on the translation part.


Thank you Thomas for telling us and redirect Roderick!

//Jan-Erik

aschn

Hi Jan-Erik,

from the German translation I can say that I didn't have to extract
resources so far.

If you mean the IBM files: The last German OS/2 version was quite
recent, compared to the Swedish one. Apparently Zsolt just did the
adaption of the German OS2IMAGE files to the most recent English
OS2IMAGE files, so we don't have to worry about that.

You can start with translation as soon as you know the CVS read
access. When done, send the files to someone with a write access,
maybe Joachim. I'm sure someone of the Swedish team will get write
access soon, if he addresses Roderick. Note that there will be only
one with write access per translator group.

Andreas Schnellbacher