• Welcome to OS2World OLD-STATIC-BACKUP Forum.
 

News:

This is an old OS2World backup forum for reference only. IT IS READ ONLY!!!

If you need help with OS/2 - eComStation visit http://www.os2world.com/forum

Main Menu

Jag ser slutet på en era

Started by bellander, 2007.09.17, 18:41:24

Previous topic - Next topic

bellander

Jag har varit en stor tillskyndare av OS/2, men jag måste böja mig för det faktum att det i stora organisationer är problematiskt med OS/2 på klientsidan. Det är brist på hårdvara, det finns krav på antivirus-program och uppdateringar av sårbarheter i operativsystemet, bara för att nämna några.

Vilka alternativ står till buds? Virtualisering kan vara en lösning, men det finns ingen produkt med starkt stöd i mitt företag som klarar OS/2 på ett stabilt sätt. MS Virtual Server kanske klarar det just nu inoffieciellt. Nästa release kommer troligen inte att göra det, med andra ord kommer den produkten bara att köpa oss tid, kanske två år, sedan har vi ännu ett beroende till en utgången produkt.

Min bedömning är att vi måste migrera från OS/2 med våra applikationer. Frågan är bara hur?

Känner ni till ...
- Företag eller personer som har gjort liknande projekt
- Företag som tillhandahåller tjänster eller produkter i området
- Kreativa idéer

melf

Hej Bellander, kul att du hittade till detta forum! Först ska jag säga att jag inte är tekniker och därför inte kan hjälpa till med råd osv. Men för att stilla min nyfikenhet och samtidigt få fram lite info så någon annan ev kan ge dig råd så undrar jag några saker.
Hur använder ni OS/2 på ditt företag och vilka applikationer kör ni? Vilken hårdvara skulle ni vilja köra på?

Jag vet inte om du hängt med i utvecklingen av eComStation och vad du i sådana fall ser för möjligheter att uppgradera till eCS istället för att migrera till annat OS? Om du inte redan gjort det så kolla in www.ecomstation.com .

/M
/Mikael

kim

Quote from: bellander on 2007.09.17, 18:41:24Känner ni till ...
- Företag eller personer som har gjort liknande projekt
- Företag som tillhandahåller tjänster eller produkter i området
- Kreativa idéer

Vad det gäller OS2 inom företag så finns det fortfarande lite här och där; men ingen vill erkänna eller tala om det. Men faktum är att via OS2 User Group och även här via OS2 World kommer det in förfrågningar lite då och då från alla möjliga företag. Dock kan det väl vara värt att säga att de oftast finns inom bank och finans och en del verkstadsföretag som har en del special applikationer som snurrar fortfarande på OS2.

Vad det gäller hårdvara så är det bara att erkänna att grafik kort och även till en del nätverk kan vara problem; framför allt trådlöst. Men annars brukar det inte vara några större problem att installera OS2 på den hårdvara man köper; men bör kanske helst köra på Intel baserade chipset och undvika SIS-chipset. Men annars har jag aldrig misslyckats att installera OS2. Vad det gäller grafik så får man anpassa sig lite; men avser man att köra med SNAP drivrutiner så är det inte värre att man kollar av vilka chip stöds vilket trots allt är en hel del. Ljud kan även vara lite lite problem men även här finns det gott om ljudkort som fungerar bra med OS2. Vi pratar trots allt inte speldator när man tänker OS2.

VMware ska väl klara av att köra OS2 utan större problem och Innoteks VirtualBox skall klara av det utan för stora problem. Så vet inte riktigt vilken vm system ni har provat med; så återkom gärna med lite mer info. En produkt som klarar av att köra OS2 utan problem är Virtual PC som köptes av Microsoft och därefter har det gått ut för. Men de gamla versionerna fungerar klockrent med OS2.

Åt andra sidan är det så att ni har kritiska system så varför inte låta dem köra vidare på en ren OS2 burk för att minimera eventuella problem.

Vad det gäller företag eller personer som kan något om ämnet; tja du har hamnat rätt om du vill ha feedback från OS2 användare. Men som Melf skriver gärna lite mer information om vad ni försöker uppnå. Om ni inte vill ta upp det i ett öppet forum så kontakta gärna mig direkt så kan jag antingen peka vidare till någon annan eller till den information ni behöver.

jep

Vad gäller frågan om Antivirusprogram så kan du lungt försäkra dem om att med OS/2 och eComStation så förligger inget behov av antiviruskoll eller dyl., OperativSystemet drabbas inte eftersom det inte kör Windows-progam och inte har samma utformning som Windows, det är en Windows-specifik åkomma etc. etc.

Jag svär över Vista ( /()=?/?&***CENSUR***piiiIIIIp ) p.g.a. skiten jag som testare av programvaror på ett av Sveriges framgångsrika företag som gör programvaror för Verkstadsindustrin råkar ut för, därför att det är så angripet och har problem och bara ställer till problem och besvärar.

Vad gäller sårbarheter i Operativet så gäller detsamma, OS/2-eCs klarar sig väl och företagen borde vända sig till alternativen såsom OS/2 istället för Windblås.

Kan du förresten (eller någon annan) berätta för mig om någon bank som kör OS/2? Jag vill göra en större insättning där i så fall :-D

mvh
//Jan-Erik
Testare av MPS-system, Support av programvaror, utskrifter m.m.

melf

Quote from: jep on 2007.09.21, 17:48:10

Kan du förresten (eller någon annan) berätta för mig om någon bank som kör OS/2? Jag vill göra en större insättning där i så fall :-D

mvh
//Jan-Erik
Testare av MPS-system, Support av programvaror, utskrifter m.m.

;D  Jag är också beredd att byta bank direkt!
/Mikael

kim

Om vi utgår från Sverige så vad jag minns så hade OS2 som mest runt 70% av bank och finans marknaden i Sverige och runt 90-95% av samma marknad i Danmark när det begav sig som bäst. Första banken som gick över till Windows i stor skala var Handelsbanken och Nordbanken var helt klart sista banken att lämna OS2 som klient operativsystem. Något som skyndade på beslutet var när Nordbanken gick ihop med Finska Merita Bank som var Microsoft referens i Finland och Nordbanken var IBM true blue referens kund. Så dessa två aktörerna slogs i runt ett år för att bestämma sig för dels 1) vart de stora datacenter skulle placeras och 2) hur snabbt de skulle kasta ut OS2.

Tittar vi på försäkrings sidan så är jag rätt säker på att det finns lite OS2 Communication Server kvar hos både Folksam och Skandia. SJ är en annan aktör som jag skulle kunna gissa att de även har kvar några Communication servrar; de körde ju tidigare sitt biljett system på OS2; en del av er kanske minns det när man sneglade över disken när man köpte biljetter.

ICA Partihandels plattform för butikernas kassasystem var tidigare baserat på en ren OS2 miljö och här var det rätt intressant när man centralt bestämde sig för att kasta ut OS2. Dels eftersom själva kostnaden hamnar på den enskilda ICA handlaren och den gamla OS2 miljön bestod av en maskin som hanterade prisuppdateringar för samtliga varor i butiken och uppkopplingar till ICA. När man sedan skulle gå över till Windows system var man tvungen att ersätta en maskkin med två maskiner. Så kostnaden drog iväg och ICA handlarna som var rätt så irriterade; i grund och botten så fungerade deras system utan problem och kunde köra på utan problem i flera år. ICA's problem var att de började tappa kompetens på plattformen.

Svenska Spel vill jag minnas även körde OS2 ute på spelmaskinerna som står ute hos tobakshandlare när du lämnade in lotto raderna.

OK/Q8 är en annan aktör som ganska så länge körde OS2 på sin kassasystem ute på sina stationer och tror att dessa försvann så sent som för högst 3-4 år sedan.

H&M körde så sent som 1999 OS2 v1.3 på sitt kassasystem..... blev kontaktad då de var lite oroliga för Y2K problematiken och undrade om v1.3 skulle klara av 4-siffrig årstal.

Sedan finns OS2 fortfarande i en del styrsystem, ABB robotar, kassasystem; problemet är att det är lite av förbjudet att prata om OS2 och så länge det levererar och att det inte är några storskaliga system så tror jag de får snurra ett par år till.

Never fix something that works....

jep

Svaret är med andra ord "Nej, ingen av bankerna har OS/2 kvar, åtminstone inte officiellt?!"

Tyvärr ser jag då att jag råkar ha den sämre banken, från vilket jag vill flytta min pengar...

Någon bank utomlands då? :P ( gärna utom räckhåll för klåfingriga staten, men är nära för mig  ;D )